coast to coast
Los Angeles til Orlando
VI TAR DEG MED PÅ DEN ORIGINALE «ROAD TRIP»
TVERS OVER USA LANGS DEN LEGENDARISKE ROUTE 66.
Varighet: 20 dager -
Opplev eventyret Coast to Coast fra Los Angeles til Orlando!
Reisen langs USAs østkyst, med stopp på noen av de mest spektakulære stedene langs veien.
Første stopp er Daytona, hvor du får oppleve den legendariske bikerfesten Biketober Fest.
Deretter kjører du gjennom Ocala National Forest og besøker Don Garlits Museum of Drag Racing før du tar fatt på en spektakulær kystreise mot New Orleans.
I New Orleans kan du oppleve Bourbon Street og andre attraksjoner i French Quarter. På vei tilbake østover kjører du gjennom sumpene i Louisiana, besøker Avery Island og Tabasco-fabrikken, og krysser grensen til Texas på en båt over Calcasieu Lake.
Opplev alligatorer, delfiner og de spektakulære strendene langs Gulf of Mexico på vei til Galveston.
Bo rett ved sjøen og nyt de spektakulære omgivelsene før du avslutter turen i Orlando etter å ha tilbakelagt over 2500 km på motorsykkel.
DETTE FÅR DU HOS OSS:
Du kjøper en guidet tur av oss med norske guider.
Det er 2 norske guider på hver tur.
Vi hjelper deg med å bestille fly, kjøretøy og hotell.
DAGSPROGRAM
Dag 1 Ankomst Orlando
Vi møtes på hotellet i Orlando på kvelden og tar en gjennomgang av turen og trafikkregler, kjøre mønster etc. For de som har lyst på mat, kan vi organisere en middag på kvelden . Tidlig kveld etter en lang flyreise.
Dag 2. Orlando til Daytona Ca 120 Km..
Vi drar tidlig til Eagle Riders der våre Harley står blanke og venter på oss for å starte Coast to Coast eventyret . Etter å ha skrevet kontrakter og gjennomgang av sykkelen starter vi å kjøre mot Daytona og Biketober Fest. Småveier ut av byen før vi tar for oss landeveien og 44 gjennom Seminole State Forest . Vi kommer inn i Daytona Beach rundt kl 1500 og vi må jo cruise ned Main Street der selve Biketober Fest foregår. Vi finner hotellet og vi er klar for 2 dager med bikerfest.. Vi sjekker ut Biketober festen på kvelden.
Dag 3 ” Fridag ”
Denne dagen har dere fri til å gjøre hva dere vil. Men for de som vil kjøre mer, setter vi opp en kjøre tur til Bruce Ross Meyer Harley forretning, som sier de er verdens største HD forretning. Vi sjekker ut livet her. Videre til Iron Horse Saloon der vi møter masse andre bikere.. På kvelden tar vi oss en bedre middag og sjekker ut mer av Biketober Festen
Dag 4 Daytona til Perry Ca 350 KM
Etter å ha ”festet” på Biketober Fest i 2 dager, begynner vi på selve Coast To Coast turen . Vi kjører gjennom Ocala National Forest, så videre mot Dunnellon og highway 19. Tar også turen innom Don Garlits Museum of Drag Racing. Her får vi hele historien om Drag Racing. Kommer oss til hotellet i Perry og tar oss en velfortjent dukkert i bassenget og en kald øl.
Dag 5 Perry til Destin Ca 377 Km
Vi starter tidlig og kjører ut mot Gulf Of Mexico og de fine strendene og små landsbyen langs kysten. En tur innom Edward Ball Wakura Springs, så ta med badebukse. Levy Bay, Little Bay og East Bay kjører vi gjennom før vi ankommer Destin med sine mange sjømat restauranter. Her overnatter vi også.
Dag 6 Destin til New Orleans Ca 440 Km
Vi fortsetter kystveien til Pensacola, så krysser vi inn i staten Alabama og byen Mobile. Her blir det litt motorvei før vi igjen krysser inn i ny stat Mississippi. Ned mot kysten igjen og Shepard State Park. Vi holder kystveien til vi krysser inn i vår tredje stat for dagen Luisiana. Derfra er det strake veien inn til New Orleans og hotellet i French Quarter. Her skal vi være i 2 netter og få sjekket ut Bourbon Street med sitt yrende natteliv.
Dag 7 Fri dag i New Orleans .
Gjør det selv dagen. Guiden kan komme med forslag. New Orleans har mye å tilby som en tur på Mississippi på en hjul damper etc .
Dag 8 New Orelans til Abbeville ca 260 Km
Etter en tidlig frokost setter vi oss på syklene igjen og kjører mot sumpen i Louisiana. Vi tar en stopp i Des Allemands der vi tar oss en tur med ” Airboat” inn i sumpene for og se på alligator og et rikt dyreliv. Så småveier gjennom Gibson, Morgan City og Ibena før vi kommer til Avery Island der Tabasco Fabrikken ligger. Der har familien Mclhenny drevet å laget ” Hot Sauce” siden 1868 . Vi tar en rund tur på fabrikken. Så er det strake veien til hotellet i Abbeville og en kald øl .
Dag 9 Abbeville til Galveston ca 360 Km
Mye landevei med jordbruk, sump og kystvei i dag. Vi kjører Highway 82 ” The Creol Nature Trail ” gjennom Pelican Bay, Grand Chenier og Cameron . Se opp for alligator i veien . I Cameron tar vi vår første båt i dag over Calcasieu Lake . Kanskje vi får se delfiner. Krysser grensa fra Louisiana inn i Texas ved Sabine Lake der vi tar en lunsj. En tur inn i innlandet til Winnie og så mot kysten igjen på Intercoastal Waterway ned til Port Bolivar der vi tar båten over til Galveston (Hvis tid, er det weekend er det veldig lang ventetid og da må vi kjøre rundt ). Vi har hotell rett ved sjøen i Galveston og tar oss en tur ut om kvelden og får oss noe mat og drikke. De som vil kan også ta en svømme tur i Gulf Of Mexico ..
Dag 10 Galveston til San Antonio Ca 430 km.
Vi fortsetter kyst veien langs Gulf Of Mexico til Freeport . Så bikker vi inn mot innlandet for resten av dagen mot San Antonio. Vi har jo kommet oss inn i Texas, så det er mye jordbruk, jorder og gårder langs veien . Kjører gjennom Cedar Land , Bay City, Edna , Cuero og Smiley før vi ankommer San Antonio. San Antonio er jo veldig kjent for sin veldig fine ” River Walk ” med mange restauranter og barer. Og ” The Alamo ” ruiner der slaget om Alamo ble kjempet i 1836 mot Mexicanerne med Davy Crockett i spissen . Vi besøker begge steder selvfølgelig.
Dag 11 San Antonio til Del Rio Ca 410 Km.
I dag skal vi ut på mye fine og svingete motorsykkel veier. Vi tar turen til Texas Hill Country Trail der vi skal kjøre de tre veiene som blir kalt ” The Tree Sisters” eller ” Twister Sisters” . Vi stopper flere steder som Medina , Vanderpool og Leakey der vi spiser lunsj på en biker bar som heter Bent Rim Grill . Her møter vi helt sikkert andre motor syklister på tur som oss. Vi ”twister” oss videre til Camp Woo og Rockspring før vi tar siste etappe til Del Rio for natten . Denne byen ligger rett ved Mexico grensen, så du kan mer eller mindre gå til Mexico. Vi hopper i bassenget med en kald øl og en middag på kvelden etter en fin dag på sykkelen / bilen. En drømme dag med mye fine motorsykkel veier
Dag 12 Del Rio til Alpine Ca 327 Km.
Ta med dere passet i dag for skal vi kjøre langs Mexico grensa hele dagen og dere skal ikke se bort ifra at vi blir stoppet og kontrollert en gang eller to av Border Patrol . Vi kjører Highway 90 hele dagen gjennom Texas prærien. Tar en stopp ved Lake Amistad som ligger rett utenfor Del Rio. Comstock og Pecos River Bridge som er Texas høyeste bru, finner vi et fint utkiks punkt og tar noen bilder. Videre til Langtry der den beryktete Jugde Roy Beane herjet på slutten av 1800 tallet. Vi besøker hans saloon og museet. Mer prærie renner unna bak styret mot Sanderson der vi spiser lunsj. Byen Marathon blir det siste stoppet med besøk på det historiske Gage Hotel. I Alpine finner vi hotellet og slapper av før vi får oss en god middag på kvelden.
Dag 13 Alpine til El Paso ca 371 km .
Starter med nydelige sykkelveier til Fort Davis og Fort Davis State Park. Innom Mc Donald observatoriet (Har ikke noe å gjøre med Mc Donald Hamburgere) og kjører opp på toppen med fin utsikt. Enda mer fine veier mot Interstate 10. Når vi har kommet til Interstate 10 blir det mye av og på sidevei og Interstate, det er dessverre ikke annen vei å kjøre til El Paso. Vi koser oss med en lunsj i Van Horn der vi også stiller klokka en time tilbake, så vi ”vinner” en time i dag. Ved Tomillo er vi igjen på landeveien gjennom søvnige små byer og hadde vi ikke visst bedre, skulle vi tro vi var i Mexico, for det er mye skilt på spansk . Relativt tidlig inne på hotellet, så vi slapper av til vi skal gå på Texas Roadhouse på kvelden og spise en skikkelig biff.
Dag 14 El Paso til Tombstone Ca 450 Km
Tilbake på landeveier langs Mexico grensa, så ha passene klare. Skal ikke se bort ifra at vi ser en eller 3 offiserer fra Border Patrol på ATV, på jakt etter noen prøver seg på og krysse grensa .Tar en stopp i Columbus for en kaffe . Noen lange sletter vi skal kjøre i dag, men det er jo bare fasinerende. I Hachita skjønner vi at vi er skikkelig langt ute fra allfarvei. Animas og Rodeo før vi kommer til Douglas og tar oss en lunsj. Mot Bisbee og her begynner det herlige mc veier igjen i Bisbee fjellene. Det kommer godt med etter vi har fått dosen med sletter før i dag. Kommer så til den kjente Cowboy byen Tombstone som er kjent for Wyatt Earp, Doc Holiday og sine mange ” Gun Fights ” i byen . Tombstone ser nesten akkurat ut som den gjorde for 130 år siden. Vi tar å utforsker byen og vi skal jo selvfølgelig ha en middag på en av Saloonene på kvelden for her skal vi bo for natten
Dag 15 Tombstone til Tuscon Ca 260 Km
Nydelig dag på veien igjen, for i dag skal vi kjøre opp til Mt Lemmon på 2700 meters høyde. Først kjører vi til den lille byen Sonita, der vi tar en kaffe. Så til Vail der vi sjekker bensin på sykkelen / bil og tar på oss noen ekstra plagg siden temperaturen kan falle en del når vi begynner på fine mc veier, utsikt og fin natur på vei opp til Mt Lemmon. De startet og bygge Mt Lemmon Highway i 1933 men den ble ikke ferdig før i 1950. Det er en fornøyelig vei på ca 85km tur retur som kommer til å sitte godt igjen i minnet. Vi stopper på toppen og tar en lunsj på Sawmill Restaurant. På vei opp og ned tar vi flere stopp på mange av de utsiktspunkt som er langs veien. Kommer inn på ettermiddagen på hotellet i Tuscon hvor vi tar en øl og lar alle inntrykk dagen falle inn.
Dag 16 Tuscon til Yuma Ca 410 Km
Starter dagen med å kjøre gjennom Saguaro National Park og Gates Pass på fine mcveier. Kaktuser vokser det mye av her så ha kamera klare. Vi tar flere stopp på veien. Byene Marana, Red Rock, Eloy og Maricopa kjører vi gjennom før vi kommer til Gila Bend for lunsj. Vi kjører Old Us Higway 80 så mye det går ann mot Yuma som vi overnatter i for kvelden.
Dag 17 Yuma til San Diego Ca 285 Km
Vi krysser grensa inn i California og vi kjører gjennom ørkenen i Imperial County. Calexico er første stopp helt på Mexico grensa. Highway 98 mot Old Higway 80 til Desert View Tower, der vi klatrer opp i tårnet og nyter utsikten. Videre på Old Highway 80 som er den første highway i Usa som hadde fast dekke fra kyst til kyst. I Jacumba tar vi oss en lunsj og så begynner de herlige mc veien igjen nesten helt til San Diego. Vi koser oss på veien gjennom små landsbyer og stopper for kaffe på Barret Junction Cafe. Så strake veien inn til San Diego hvor vi blir i 2 dager
Dag 18 . San Diego Fridag..
Her tar vi bare å koser oss. Vi setter opp en tur ned til downtown San Diego der vi kan gå på Top Gun Baren Kansas City Barbeque. Kan også ta en titt på Maritime Museum Of San Diego og USS Midway. For de som vil kan bruke dagen i Sea World. Og vi må jo i Old Town med sine mange butikker og restauranter.
Dag 19 San Diego til Los Angeles Ca 210 Km
Da har siste dagen med sykkel kjøring kommet og vi avslutter med og kjøre den berømte ” Highway 1 ” Pacific Coast Highway. Mange kyst byer ligger langs veien og vi tar turen gjennom de fleste som Oceanside, Dana Point, Laguna Beach for vi spiser lunsj. Videre til Newport Beach, Huntington Beach og Hermosa Beach. Vi tar flere stopp langs veien. Så leverer vi tilbake Harleyen og feirer at vi har krysset hele Usa. Sikkert ikke mange kjente som kan skryte på seg det.
Dag 20 Santa Monica og Venice Beach
Vi drar ned til Santa Monica og Venice Beach og koser oss hele dagen med mat, godt drikke og kanskje en svømme tur i Stille Havet. På kvelden tar vi en avskjeds middag og takker oss selv for en fin tur.
Dag 21 Hjemreise
Velkommen på tur
DETTE ER IKKE INKLUDERT:
Flybillett.
Hotell/overnatting.
Kjøretøyutleie: bil, motorsykkel eller buss.
Vi hjelper deg med å bestille kjøretøy, hotell og fly.
Ring oss på 90 66 70 74
Datoer for avreise 2025, 2026 og 2027
17. oktober - 7. november
Fornøyde kunder
Priser
Du kjøper en guidet tur av oss med norske guider.
Det er 2 norske guider på hver tur.
Vi hjelper deg med å bestille fly, kjøretøy og hotell.
Dette koster kun 19 966 kr
Kjøretøy
OFTE STILTE SPØRSMÅL
Vi hjelper deg med å bestille kjøretøy, hotell og fly.
Ring oss på 90 66 70 74
Alle deltakere må søke om visum for å komme inn i USA før avreise. Dette gjøres elektronisk på følgende side: http://esta.cbp.dhs.gov/esta
Om ESTA visumet ikke utstedes gjennom søknaden på nett, så må du søke om innreisetillatelse på USAs ambassade i ditt hjemland. Du er ansvarlig for å skaffe dette i god tid i forkant av reisen, samt reiseforsikring
Vi har turer fra mai til og med september hvert år. Om du har muligheten, med hensyn til jobb og familie, så anbefaler vi å kjøre i mai, juni eller september. Disse månedene har mest behagelig klima. Juli og august er varmere.
Tommelfingerregelen er en stor bag eller ryggsekk pr. person pluss håndbagasje. All bagasje plasseres i følgebilen, bortsett fra det du trenger i løpet av dagen (Solkrem, regntøy, kamera osv.). Alle motorsyklene har oppbevaringsplass. Vi anbefaler å ta med salttabletter hjemmefra pga. varmt vær.
I et slikt tilfelle vil turguiden sørge for at du får en “politirapport” i forhold til skaden som er påført, som vil bli overrakt til Harley-forhandleren når vi leverer tilbake motorsyklene. Ditt forsikringsselskap vil ta hånd om resten.
Ja, selvfølgelig kan du kjøre bil på Route 66 USA. Dette har du som et valfg når du booker turen.
Et mistet pass må meldes til politiet i USA umiddelbart. Din ambassade eller generalkonsulat vil da utstede et nødpass, som vanligvis inkluderer et gebyr. Et nødpass kan kun utstedes til personer som kan bekrefte sitt statsborgerskap.
GODT Å VITE PÅ VEIEN
– I USA kjører man på høyre side av veien.
– Alle avstander regnes i miles. Se utregninger under.
– Trafikklys (rødt, gult, grønt) er det samme som i Europa.
– Om lyset blinker gult, så vær oppmerksom når du krysser gaten.
– Om lysene blinker rødt, så stopp alltid før du krysser gaten.
– Om du møter et åttekantet skilt, så må du stoppe helt før du fortsetter.
– En gul trekant betyr at du må stoppe for møtende trafikk – du har vikeplikt.
– På alle veier med doble gule linjer, er det forbudt å krysse disse og med forbikjøring.
– På større veier med flere felt i samme retning, går trafikken raskest i feltet lengst til venstre. – – Her har du kun lov til å passere andre kjøretøy på venstre side.
– Fartsgrensene varierer fra delstat til delstat.
– I de fleste delstater er hjelm og kjørebriller påbudt. Du er ansvarlig for dette, og kjører på egen risiko.
– Det er forbudt å kjøre forbi gule skolebusser om varsellysene på bussen er på.
– Det er forbudt å drikke alkohol i et kjøretøy. Alkoholgrensen er 0,8 og brudd på dette gir fengselsstraff.
– Du har lov til å kjøre til høyre ved rødt lys, om ikke noe annet er opplyst.
– Det er minimums fartsgrense på 45 mph (72 km/t) på Interstate og motorveiene.
– Den maksimale fartsgrensen varierer fra 105-120 km/t.
– Motorsykler har ikke lov til å kjøre i det innerste kjørefeltet i byer, dette er kun for offentlig transport.
Tidssoner
På fastlands-USA er det fire tidssoner:
– Eastern Time
– Central Time
– Mountain Time
– Pacific Time
Det er en times forskjell på hver tidssone.
Mål
Avstand/lengde:
1 Mile = 1,6 Km
1 Foot = 30 Cm
1 inch = 2,54 Cm
1 US pint = 0,5 Liter
1 US gallon = 3,8 Liter
——————–
1 Km = 0,6 Miles
Temperaturer
USA bruker Fahrenheit og ikke Celsius;
0 Celsius = 32 Fahrenheit
20 Celsius = 68 Fahrenheit
30 Celsius = 86 Fahrenheit
35 Celsius = 95 Fahrenheit.
Å kjøre motorsykkel
Vi legger vekt på 100 prosent sikkerhet under kjøringen og vi kjører i diagonalt mønster – “zipper formation”. Guidens kjøretøy er først. Baktroppen vil være de mest erfarne førerne – uansett hva som skjer.
Vi kjører i følge, med litt avstand, ikke for langt unna, ikke for nærme, mellom hver motorsykkel og former en lang slange. På Route 66 har vi som regel smale veier for oss selv. De områdene av Route 66 som ikke lenger kan kjøres på, eller som ikke finnes lenger, så vil vi kjøre på Interstate 40 og holder oss som regel på det nest innerste kjørefeltet. Dette er mest praktisk, og da trenger vi ikke å forholde oss til kjøretøy som skal av på høyre side.
Farten vil være komfortabel og ikke for raskt. Vi får som regel kjøre relativt uforstyrret av andre trafikanter. Vi har med vester som skal brukes etter mørkets frembrudd. Guiden vil lede deg gjennom alle instruksjoner, forklaringer og gi tips i forhold til trafikksikkerhet, når vi henter ut syklene. Det er viktig at alle følger med på dette.
Vær tålmodige med hverandre, spesielt de første dagene når deltakerne gjør seg vant med syklene og de amerikanske veiene. Vi håper og tror at alt går bra og husk, vi er her for å ha det gøy!
Alle guider har amerikanske mobiltelefoner, så skriv ned deres numre og ha det i lommen med en helt oppladet mobiltelefon.
Nødstopp
Om noe skulle skje på veien som gjør at du må stoppe (Om du er uvel på noen som helst måte), så løft venstre arm og hold den oppe til personen foran deg gjør det samme. En bevegelse som vil føre til at guiden stopper lederbilen. (Gjør dette før du blir alvorlig syk!.)
Om du skulle bli akutt syk og må stoppe med en gang: Kjør ut på siden av veien, og så langt bort fra trafikken som mulig. Da stopper BARE den siste sykkelen!! Det er for farlig å ha mer enn 20 sykler som stopper umiddelbart langs veien. Resten av følget vil ikke etterlate dere, men stopper så fort som mulig.
Pass på hverandre
Alle er ansvarlige for å passe på personen bak dem, gjennom å se i speilene. Om halve gruppen klarer å kjøre over på grønt lys, men resten må stoppe for rødt lys, så er det den siste som klarte å kjøre på grønt som har ansvaret for å vente på resten av gruppen. Om vedkommende da senker farten så den andre halvdelen av gruppen, så vil også kjøretøyene i front senke farten. På denne måten kan vi klare å holde gruppen mest mulig samlet.
Vær forsiktig og sjekk speilene ofte for å sikre at ikke noen mister helt kontakt med gruppen. Det vil sørge for at vi kan unngå ukomfortable eller farlige situasjoner, der man kan bli stresset og redd. Hver dag vil det være en erfaren og trygg person som kjører sist i gruppen.
Drikk mens det kjøres
Ta med vannflasker du kan åpne og lukke med tennene. På denne måten kan du drikke med venstre hånd, mens du styrer med høyre hånd. Plasser flaskene opp-ned mellom styret og vindstopperen. Guidene selger vann og annen drikke fra lederbilen hver dag. De kan også stoppe på andre steder enn bensinstasjoner.
Fart og trygghet
Vi prøver hele tiden å kjøre i et komfortabelt tempo som passer alle deltakerne. Dette betyr at noen er komfortabel, mens andre kanskje kan synes at det kjøres litt sakte, og andre kan kanskje synes at det går litt fort. Men på motorveier må vi holde en fart som er tilpasset resten av trafikken. Vær veldig tydelig med å signalisere til andre hva du tenker å gjøre.
Amerikanere oppfører seg høflige på veien og viser som regel moderasjon når man kjører som en gruppe. Prøv å lese trafikken, bruk sunn fornuft og ikke ta sjanser.
Amerikanere oppfører seg høflige på veien og viser som regel moderasjon når man kjører som en gruppe. Prøv å lese trafikken, bruk sunn fornuft og ikke ta sjanser.
Pauser og stopp langs veien
Vi stopper som regel hver time. Noen stopp er korte, på 10-15 minutter, for å strekke beina, gå på toalettet, kjøpe drikke eller annet. Andre stopp kan være på 30-90 minutter, og disse er god planlagte av guidene, for å besøke en attraksjon eller noe annet.
Lunsjpause
Etter to til tre timer på veien, stopper vi for lunsj, 45 minutter til en time. Dette vil være planlagt av guiden. De som blir sulten eller vil spise snacks før eller etter dette, kan kjøpe en hot dog, en sandwich eller noe annet.
Ikke bestill store menyer når vi stopper på bensinstasjoner for å fylle bensin, for det vil forsinke turen og kan gjøre at vi ikke rekker alle tingene som er satt på programmet. Vi anbefaler at alle tar med noe salt å spise på syklene (peanøtter, tørket kjøtt, el.l.) Du kan kjøpe mer av dette under stopp på bensinstasjoner underveis.
Fylle bensin
Vi fyller tanken hver andre time. Alle fyller bensin på hvert stopp hvor vi skal fylle, selv om tanken er nesten full. Noen sykler har mindre bensintanker enn andre, som betyr at vi må stoppe jevnlig for deres skyld. Tankmåleren kan være feilaktig, så vi fyller alltid maksimalt hver gang.
Når lederbilen svinger inn på en bensinstasjon og gir tegn til å fylle bensin, så danner vi to rekker ved pumpene. Guiden vil få startet pumpene og gi beskjed om å hjelpe til med å fylle alle syklene. Alle motorer må slås av når man fyller bensin, av miljøhensyn, og hver sjåfør dytter sin sykkel til pumpen når turen kommer.
De som er sist i køen, har tid til å gå på toalettet mens de første syklene fyller bensin på tanken og motsatt. De som er ansvarlige for å fylle bensin noterer hvor mye og prisen på hver fylling, som gis til guiden før pumpen henges på plass. For de som ønsker å kjøre alene, så trenger de å huske på å ta vare på kvitteringer for bensin kjøp og møte opp neste dag med full tank.
Veier og Route 66
Bare omtrent 80 prosent av Route 66 eksisterer i dag. Noen steder er veien ødelagt eller stengt, og andre steder er det en smal vei med fartsgrense på 20 eller 30 km/t.
Vi dekker så mye som mulig av den originale Route 66 mellom Chicago og Los Angeles, begge veier. Da får dere sett det som er verdt å stoppe ved underveis. Vi garanterer at du ikke vil gå glipp av godbiter underveis. Om du ønsker å se noe spesielt, så snakk med guiden, så prøver vi å få det til. Det er helt opp til deg om du ønsker å følge lederbilen eller kjøre på egen hånd. Bare husk å informere guiden, for å unngå unødvendig forvirring eller bekymring underveis.
Noen dager under turen må vi kjøre på Interstate 40 eller andre moderne veier for å komme frem til dagens endestasjon.
Å ringe hjem
Om du skal ringe hjem, så trenger du å slå 001 før din landskode. (Norge: +47) Vær klar over at signalet er svakt i området rundt Grand Canyon, omtrent i to dager. Du kan generelt tenke at du får koblet til din e-post en gang om dagen.
Alle med tri-band telefon skal være i stand til å bruke den i USA. Om du ringer fra din telefon til et amerikansk nummer, så betaler du kun lokaltakst. Om du ringer utenfor USA, så kan det bli dyrt.
Selv om det er mulig å ringe utenfor USA fra hotell telefonen, så kan du ringe hjem og be dem om å ringe deg på ditt hotellrom. Husk å ta med telefonlader! Om du trenger å kjøpe en, så selges det vanligvis ladere på flyplasser og i elektronikkbutikker.
Nødtelefonnummer
Ring 911 til politiet, ambulansen og brannvesenet.
Ha alltid med deg nummeret til ditt forsikringsselskap.
Om du mister ditt kredittkort
VISA: Ring (800) 336 8472
American Express: Ring (800) 528 4800
Mastercard: Ring (800) 826 2181
Mistet reisesjekker: Thomas Cook Assistance – Call (800) 223 7373
Om du mister passet
Et pass som mistes, må meldes til politiet umiddelbart i USA. Deretter må du melde fra til ditt lands ambassade eller konsulat, så de kan utstede et nødpass. Det koster som regel penger å få utstedt et nødpass. Et nødpass kan kun utstedes til personer som kan bekrefte sitt borgerskap i sitt land.
Daglig avgang – opp og stå!
Gruppen blir enig om hvilket klokkeslett man skal kjøre neste da. Dette får du opplyst før man går til sengs for kvelden. Om det er 08:30, så vær ferdig til å kjøre klokken 08:30. Da skal du være ferdig med frokost, vært på toalettet, så det ikke blir nødvendig med unødvendige stopp underveis.
Frokost på hoteller
De fleste hoteller i USA tilbyr enkel frokost, som kaffe, juice, donuts, corn flakes, melk osv. Noen hoteller tilbyr større frokost, som egg, bacon, varmretter, brød, osv.
Om du trenger en kraftig frokost for å starte dagen, så kan du kjøpe mat i lokale butikker og oppbevare dette på ditt hotellrom. De fleste spiser en lett frokost før vi kjører, for det blir som regel en større lunsj 2-3 timer senere.
Møtedeltakelse
Hver kveld før du får utdelt nøklene til rommet, så samles vi til et møte for å oppsummere dagen, dele informasjon om hendelser på kvelden og planlegge oppmøtetid for neste dag. Om du ikke er i stand til komme på møtet, så gi beskjed til guiden.
Det er viktig å snakke med guiden for å få viktige opplysninger eller oppdateringer før neste dags kjøring. Noen guider vil ha med en bok til å notere beskjeder i, som de oppbevarer hos resepsjonen på hotellet. Da kan deltakerne se på opplysninger før de legger seg for kvelden.
Ha med på sykkelen
Du bør ha følgende i sideveskene på motorsykkelen:
– Et par vannflasker
– Regntøy (Selv om vi sjelden får bruk for det, så er det bra å slippe å lete gjennom alt).
– Lommebok (kontanter til å kjøpe iskrem, kald drikke på bensinstasjoner)
– Dagsplanen og adresser til hotellene og guidens kontaktinformasjon.
– Fulladet telefon.
– Solkrem, solbriller, servietter til å tørke kjørebriller, og hva du trenger for dagen. Om du har et par nøytrale eller gule kjørebriller, så ta med disse også.
– Førstehjelpspakke, hodepinetabletter, osv.
Skriv ut programmet som du mottar på mail før turen begynner. På den måten har du kontaktinformasjon til hoteller, adresser og kontaktinformasjon til guiden. Dagsplanen og aktiviteter er kun ment som forslag fra vår side. Om du ønsker å bruke kvelden eller å kjøre på egen hånd på dagtid, så er dere fri til å gjøre det. Vi ønsker at du skal ha en så god tur som mulig.
Solkrem
Solen er sterk, så vi anbefaler minst solkrem med styrke 25 SPF til enhver tid.
Klimaet
I juli og august kan temperaturen bli 46 grader i ørkenområdene. Om du er følsom for slike temperaturer, så anbefaler vi at du kjører i mai, juni eller september. Turene gjennom ørkenen er bare et par dager under turen. Vi anbefaler at du stopper hver time for å ta en pause i skyggen, drikk noe, eller kjøl deg ned inne på en luftkondisjonert bensinstasjon.
Vi har alltid med en kjøleboks med masse drikke på turene. Du bør ha minst to flasker med kald drikke på sykkelen. Under kjøring er det 15 til 20 grader kaldere på grunn av vind faktoren, så varmen skulle generelt sett ikke være et problem.
Noen foretrekker mai som reiseperiode, siden været er stabilt godt og ikke for varmt. Andre foretrekker september, som kan ha litt større variasjon i værforholdene.
Shopping
Da vi har begrenset med plass i lederbilen som oppbevarer all bagasjen, så ber vi deltakerne om å begrense kjøpstrangen under den første delen av reisen. Når vi har levert syklene, enten i Los Angeles eller i Chicago, så vil du ha to eller tre dager til å utforske byen og til å shoppe så mye du orker.
Våre guider kan foreslå gode shoppingsteder eller outlet-butikker som har merkeklær til overkommelige priser.
Våre guider
Vi har to guider i hver lederbil (en hovedguide og muligens en under opplæring). VI har med GPS og kart, om du ønsker å studere ruten. Lederbilen kjører som regel først, bortsett fra noen områder, hvor den kan kjøre som siste kjøretøy.
Vennligst behandle våre guider på en god måte. De gjør en god jobb, utgjør en viktig del av vårt firma og gjør sitt beste for at du skal få en best og sikrest mulig opplevelse. Flesteparten av guidene har vært deltakere på Route 66 USA og vet hvordan de skal ta vare på en gruppe og spre positiv energi!
Ønsker du å bestille en tur,
eller bare vil bli kontaktet?
Fyll i dette skjemaet
Vi kommer tilbake til deg innen 24 timer
Få et godt tilbud!
Gjelder bedrifter og privatpersoner.
Skriv din mail så kontakter vi deg med et godt tilbud.