Chicago - New Orleans

Blues country tour - Chicago - New Orleans

BLUES & COUNTRY TUREN ER EN REISE GJENNOM MUSIKKHISTORIEN,
MEN ER OGSÅ KJENT FOR SINE EKSTREMT FLOTTE KJØREVEIER.

Varighet: 18 dager - Kjøredager: 12 dager

Opplev verdens største bluesfestival i Chicago, Elvis i Graceland, Sun Studio, Memphis, Nashville, Whiskeyens mekka, New Orleans og mye mer langs den velkjente Highway 61.

Dette er en av våre mest populære turer.
Vi forsøker å legge turen så det matcher med den årlige bluesfestivalen i Chicago.

DETTE FÅR DU HOS OSS:

Du kjøper en guidet tur av oss med norske guider.
Det er 2 norske guider på hver tur.
Vi hjelper deg med å bestille fly, kjøretøy og hotell.

DAGSPROGRAM

Last ned fullt program som utskriftsvennlig PDF (Eng)

Dag 1

Ankomst i Chicago med verdens største blues festival ved dine føtter. Inngangsbilletten til festivalen er inkludert i pakken.

Dag 2

Vi tilbringer dagen i Chicago. Verdens største blues festival er denne lørdagen på sitt høydepunkt og det blir ikke noe bedre. Over en halv million blues elskere fra hele verden samles her.

Noen av verdens beste blues artister spiller her. Det er ett mekka for dem som er interessert i blues. Du kan se all informasjonen her: www.chicagobluesfestival.com

Dag 3

En dag til i verdens blues hovedstad: Guidene som har vært her mange ganger før vil ha mulighet til å hjelpe dem som ønsker å se andre severdigheter som Chicago har å tilby (også kjent som «Mini-New York»). Alle høydepunktene til Chicago er å finne i byens sentrum og er lett tilgjengelig. Du kan også besøke the Kingston Mines, byens kjente blues hotspot.

Dag 4

I dag kjører vi fra Chicago til Madison. Vi vil dekke ca. 430 km iløpet av 6-7 timer.

Vi henter syklene våres og reiser sør på highway 41/52 til Lafayette som ligger i staten Indiana. Ettersom vi er den eneste turoperatøren i Norge og Sverige som er autorisert av Harley-Davidson er vi sikret helt nye sykler.

Fra Lafayette fortsetter vi på highway 231/52 til Spences og hjemlandet til Shawnee-stammen. Deretter reiser vi videre på highway 46 til Bloomington, etterfulgt av highway 446 hvor vi tar veien inn mot vakkert landskap og kryssing av Monroe Lake. Siden fortsetter vi gjennom Brownstown og Little York på highway 56 frem til vi når Madison som ligger ved Ohio River. I 2001 var byen stemt til et av de 12 beste stedene å besøke i USA! Vi tilbringer natten i denne fantastiske byen.

Dag 5

Dette er en avslappende dag hvor vi bare kjører 230 km fra Madison til Mt. Vernon iløpet av ca. 4 timer. Vi krysser Ohio River og kjører inn i staten Kentucky; dette er bluegrass staten og kongedømmet av banjo-kongen Bill Monroe. Monroe var på mange måter «Elvis av banjo» og «faren av bluegrass».

Vi befinner oss nå i et mekka av bluegrass musikk – hvor banjo og violin dominerer byen! Vi er på highway 421 til Lexington og Richmond, siden kjører vi av på highway 25 som vil ta oss til Renfro Valley. Dette er nok ett spennende hotspot for bluegrass musikk. Vi tilbringer natten i Mt. Vernon og på kvelden vil vi slå ut håret til live musikk på «The Red Barn».

Dag 6

I dag kjøres omtrent 200 km, en 3-5 timers kjøretur fra Mt. Vernon to Morristown.

Vi nærmer oss foten av fjellkjeden Cumberland Mountains, og klatrer opp over fjellsidene med kjøretøyene våre. Vi klatrer sakte men sikkert over til Mt.Vernon og til en liten by som heter London, på highway 25E. Vi kommer til Cumerland Gap, med en utrolig utsikt, og nedstigningen begynner til Morristown i staten Tennessee for overnatting.

Dag 7

Vi kjører 200km på vakre svingete veier mellom Morristown og Ashville, ca. 4 timers kjøring.

Dagen begynner med naturskjønne motorsykkelveier. Gjennom byen Newport og over Appalachian

Mountain til Asheville i North Carolina. Dette er Hillbilly-land og skal overnatte på et meget spesielt hotell, The Mountaineer Inn. Chris, en 90 år gammel greker, har drevet dette hotellet siden 1952. Og slik ser det fortsatt ut! Det var her filmfolkene bodde da de filmet ” Picknic med døden” En meget kjent film fra 1973 med Burt Reynolds og Jon Voight i hovedrollene. Også Filmfolkene bodde her da de spilte inn filmen, som er innspilt nettopp i dette området!

Les om Picnic med døden her: http://no.wikipedia.org/wiki/Picnic_med_døden

Dag 8

I dag vil vi kjøre 350 km mot Crossville, dette vil ta ca. 4-5 timer.

Denne dagen skal vi kjøre opp på Amerikas vakreste motorsykkelvei, The Blue Ridge Parkway. Veien er som skapt for motorsykkeler, og følger den til Cherokee Indianer reservat. Gled dere! Derfra krysser vi Great Smoky Mountain og hwy 129 til The Deals Gap. Her er det Harley-Davidson treff, butikk og deilig mat. Så folkens, skal vi kjøre The Tail Of the Dragon!! 318 svinger på 230 km. Dette er et ”must” for alle motorsykkel kjørere og er kjent over hele USA. Vi er nå tilbake i staten Tennessee og overnatter i Crossville for natten.

Dag 9

Det blir 280 km med effektiv kjøring på 4-5 timer fra Crossville til Nashville.

I dag skal vi stoppe i Lynchburg og besøke selveste Jack Daniels Distillery. Her blir det omvisning på fabrikken. Du kan også få kjøpt de edle dråper av verdens mest berømte Whisky! Lunch i Lynchburg, og så skal vi til selveste Nashville – countrymusikkens mekka!!!! Vi bor på det berømte hotellet Fiddlers Inn. Like ved er den nye Grand Ole Opry, og et gigantisk marked, Opry Mills Mall. Rundt hotellet er det mengder av severdigheter og musikksteder. Stedet blir kalt Music Valley. Om kvelden er det et besøk i sentrum av Nashville. Her er det countrymusikk for alle penga! Enorm kvalitet på artistene, og hundrevis av steder å velge imellom Dette må bare nytes!

Dag 10

Dagen i dag er en kjørefri dag. Vi bruker dagen på å utforske det beste Nashville har å by på.

Vi besøker The Country Hall of Fame og andre severdigheter i byen. Tilbake på hotellet ved femtiden, og buss til hjulbåten ”General Jackson Showboat”. Her blir det servert 3 retters middag om bord. Vi får oppleve et vanvittig musikk show med ekstremt dyktige artister! Du vil oppleve rikdommen av Amerikas country musikk gjennom historien, fra 1930 til dagens dato.

Vi tilbringer en natt til i byen Nashville.

Dag 11

I dag starter turen mot Memphis, hvor det blir 390 km på mellom 4-6 timer.

Memphis er en mekka for Blues & Rock`n Roll. På kvelden hopper vi på ett gammelt tog fram 1900-tallet ned til Beal Street som er full av fantastiske klubber og musikere av høy kvalitet rundt hvert hjørne. Dette er uten tvil stedet å være for musikk elskere.

Dag 12

I dag er nok en kjørefri dag: Vi tar buss til det verdenskjente studioet, The Sun Studio, hvor Elvis spillte inn sine første sanger. Direktøren Sam Phillips jobbet også med rock`n roll sangere om Cal Perkins, Jerry Lee Lewis og Roy Orbison. Etterpå vil vi besøke Sax Studio, fødestedet til soul musikk. Vi vil også få en omvisning på et nytt mueseum med masse sjel og artister som Aretha Franklin og Otis Redding. Neste så tar vi turen til Elvis sitt Graceland hvor livet til kongen av rock`n roll er foreviget.

Dag 13

I dag vil vi dekke 220 km på ca. 4 timer og vi begynner langs “Bluesmusic Road number ONE”, Highway 61. Første stopp blir Clarksdale, Mississippi. “The Crossroads” (krysset hvor highway 61 og 49 møtes), symboliserer Robert Johnson valg av musikk i stedet for religion (dvs valg av djevelens vei). Vi besøker Morgan Freemans Grand Zero Blues Club til lunch. Ved siden av ligger Delta Bluesmuseum, hvor Muddy Waters er meget sentral. Turen går videre til en liten fattig by ved navn Tutwiler, også kalt ”Bluesens vugge”. Det var her det startet! Fra bluesdeltaet kommer artister som BB King, Muddy Waters. Little Milton., Robert Johnson, John Lee Hooker og Holin’ Wolf for å nevne noen få. Vi kjører til Indianola og overnatter på The Bluestravelers Inn. Her besøker vi BB Kings nye museum, og derfra tar vi highway 82 til Leland, Mississippi, hvor highway 61 Bluesmuseum ligger. Her får vi oppleve ekte delta blues live. En ”sliten” Pat Thomas spiller for oss. Stor opplevelse. Turen fortstetter nå på highway 61 til Vicksburg. Et meget koselig hotell og nydelig middag om kvelden i Battlefields Inn. Denne byen bærer også et historisk preg fra borgerkrigen i 1863, hvor Ulysses S.Grant og Robert E. Lee støtte sammen i en av borgerkrigens siste faser. Vi overnatter I Indianola for natten.

Dag 14

I dag blir det 4 timers kjøring hvor vi dekker 230 km på flotte svingete veiene fra Indianola til Vicksburg. I Vicksburg skal vi innom Coca Cola museet. Her ble den første flasken produsert i 1890 av Bierdenharn Candy Co. Stadig på highway 61 til Baton Rouge, hovedstaden i Louisiana. En tur på by’n til et godt måltid og for overnatting. Battlefield-museet er en av høydepunktene her! Overnatter i berømte Vicksburg – der en av de siste slagene I den amerikanske borgerkrigen sto!

Dag 15

I dag er siste kjøre etappe til New Orleans. Veien i dag er på 390 km og er en 5-7 timers kjøretur.

Vi fortsetter å kjøre på den kjente highway 61, en vei som blant annet Bob Dylan har gjort kjent gjennom musikken sin.

Lunsj vil vi ha på Natchez, en kjent blues by som er et sjarmerende sted med god mat. Det er et hotell fra 1800-tallet i French Quarter. Denne byen er så vakker og spennende at det kan overvelde deg. Arkitekturen i byen er sjelden og du vil føle at du er tilbake 150 år.

Når vi når New Orleans så leverer vi inn kjøretøyene våre og vi har god tid til å slappe av ut dagen. Jazz kveldene på Bourbon Street er virkelig en av høydepunktene på turen.

Dag 16

I dag kan du velge mellom en spennende alligator tur i svampene eller en avslappende dag med utforskning av selve byen. Vi vil bo rett ved hjertet av New Orleans i en av det mest sjarmerende hotellene i det French Quarter. Ta en dyp i utendørs bassenget, en forfriskende dusj og bare kose deg med en kald drikke ved basseng kanten.

Dag 17

Bli med oss på en tur over Mississippi med en hjuldamper eller kos deg med din siste dag ved å utforske byen New Orleans.

Dag 18

Da har hjemreisen kommet og vi reiser til flyplassen for å komme oss hjem.

DETTE ER IKKE INKLUDERT:

Flybillett.
Hotell/overnatting.
Kjøretøyutleie: bil, motorsykkel eller buss.

Vi hjelper deg med å bestille kjøretøy, hotell og fly.

Ring oss på 90 66 70 74

Datoer for avreise 2023 og 2024

26. juni - 13. juni

Fornøyde kunder

Priser

Du kjøper en guidet tur av oss med norske guider.
Det er 2 norske guider på hver tur.
Vi hjelper deg med å bestille fly, kjøretøy og hotell.
Dette koster kun 19 966 kr

Kjøretøy

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Vi hjelper deg med å bestille kjøretøy, hotell og fly.

Ring oss på 90 66 70 74

Alle deltakere må søke om visum for å komme inn i USA før avreise. Dette gjøres elektronisk på følgende side: http://esta.cbp.dhs.gov/esta

Om ESTA visumet ikke utstedes gjennom søknaden på nett, så må du søke om innreisetillatelse på USAs ambassade i ditt hjemland. Du er ansvarlig for å skaffe dette i god tid i forkant av reisen, samt reiseforsikring

Vi har turer fra mai til og med september hvert år. Om du har muligheten, med hensyn til jobb og familie, så anbefaler vi å kjøre i mai, juni eller september. Disse månedene har mest behagelig klima. Juli og august er varmere.

Tommelfingerregelen er en stor bag eller ryggsekk pr. person pluss håndbagasje. All bagasje plasseres i følgebilen, bortsett fra det du trenger i løpet av dagen (Solkrem, regntøy, kamera osv.). Alle motorsyklene har oppbevaringsplass. Vi anbefaler å ta med salttabletter hjemmefra pga. varmt vær.

I et slikt tilfelle vil turguiden sørge for at du får en “politirapport” i forhold til skaden som er påført, som vil bli overrakt til Harley-forhandleren når vi leverer tilbake motorsyklene. Ditt forsikringsselskap vil ta hånd om resten.

Ja, selvfølgelig kan du kjøre bil på Route 66 USA. Dette har du som et valfg når du booker turen.

Et mistet pass må meldes til politiet i USA umiddelbart. Din ambassade eller generalkonsulat vil da utstede et nødpass, som vanligvis inkluderer et gebyr. Et nødpass kan kun utstedes til personer som kan bekrefte sitt statsborgerskap.

GODT Å VITE PÅ VEIEN

– I USA kjører man på høyre side av veien.

– Alle avstander regnes i miles. Se utregninger under.

– Trafikklys (rødt, gult, grønt) er det samme som i Europa.

– Om lyset blinker gult, så vær oppmerksom når du krysser gaten.

– Om lysene blinker rødt, så stopp alltid før du krysser gaten.

– Om du møter et åttekantet skilt, så må du stoppe helt før du fortsetter.

 

– En gul trekant betyr at du må stoppe for møtende trafikk – du har vikeplikt.

– På alle veier med doble gule linjer, er det forbudt å krysse disse og med forbikjøring.

– På større veier med flere felt i samme retning, går trafikken raskest i feltet lengst til venstre. – – Her har du kun lov til å passere andre kjøretøy på venstre side.

– Fartsgrensene varierer fra delstat til delstat.

– I de fleste delstater er hjelm og kjørebriller påbudt. Du er ansvarlig for dette, og kjører på egen risiko.

– Det er forbudt å kjøre forbi gule skolebusser om varsellysene på bussen er på.

 

 

– Det er forbudt å drikke alkohol i et kjøretøy. Alkoholgrensen er 0,8 og brudd på dette gir fengselsstraff.

– Du har lov til å kjøre til høyre ved rødt lys, om ikke noe annet er opplyst.

– Det er minimums fartsgrense på 45 mph (72 km/t) på Interstate og motorveiene.

– Den maksimale fartsgrensen varierer fra 105-120 km/t.

– Motorsykler har ikke lov til å kjøre i det innerste kjørefeltet i byer, dette er kun for offentlig transport.

Tidssoner

På fastlands-USA er det fire tidssoner:

– Eastern Time
– Central Time
– Mountain Time
– Pacific Time

Det er en times forskjell på hver tidssone.

 

Mål

Avstand/lengde:

1 Mile = 1,6 Km
1 Foot = 30 Cm
1 inch = 2,54 Cm
1 US pint = 0,5 Liter
1 US gallon = 3,8 Liter
——————–
1 Km = 0,6 Miles

 

Temperaturer

USA bruker Fahrenheit og ikke Celsius;

0 Celsius = 32 Fahrenheit
20 Celsius = 68 Fahrenheit
30 Celsius = 86 Fahrenheit
35 Celsius = 95 Fahrenheit.

Å kjøre motorsykkel

 

Vi legger vekt på 100 prosent sikkerhet under kjøringen og vi kjører i diagonalt mønster – “zipper formation”. Guidens kjøretøy er først. Baktroppen vil være de mest erfarne førerne – uansett hva som skjer.

Vi kjører i følge, med litt avstand, ikke for langt unna, ikke for nærme, mellom hver motorsykkel og former en lang slange. På Route 66 har vi som regel smale veier for oss selv. De områdene av Route 66 som ikke lenger kan kjøres på, eller som ikke finnes lenger, så vil vi kjøre på Interstate 40 og holder oss som regel på det nest innerste kjørefeltet. Dette er mest praktisk, og da trenger vi ikke å forholde oss til kjøretøy som skal av på høyre side.

Farten vil være komfortabel og ikke for raskt. Vi får som regel kjøre relativt uforstyrret av andre trafikanter. Vi har med vester som skal brukes etter mørkets frembrudd. Guiden vil lede deg gjennom alle instruksjoner, forklaringer og gi tips i forhold til trafikksikkerhet, når vi henter ut syklene. Det er viktig at alle følger med på dette.

Vær tålmodige med hverandre, spesielt de første dagene når deltakerne gjør seg vant med syklene og de amerikanske veiene. Vi håper og tror at alt går bra og husk, vi er her for å ha det gøy!

Alle guider har amerikanske mobiltelefoner, så skriv ned deres numre og ha det i lommen med en helt oppladet mobiltelefon.

 

Nødstopp

Om noe skulle skje på veien som gjør at du må stoppe (Om du er uvel på noen som helst måte), så løft venstre arm og hold den oppe til personen foran deg gjør det samme. En bevegelse som vil føre til at guiden stopper lederbilen. (Gjør dette før du blir alvorlig syk!.)

 

Om du skulle bli akutt syk og må stoppe med en gang: Kjør ut på siden av veien, og så langt bort fra trafikken som mulig. Da stopper BARE den siste sykkelen!! Det er for farlig å ha mer enn 20 sykler som stopper umiddelbart langs veien. Resten av følget vil ikke etterlate dere, men stopper så fort som mulig.

 

Pass på hverandre

Alle er ansvarlige for å passe på personen bak dem, gjennom å se i speilene. Om halve gruppen klarer å kjøre over på grønt lys, men resten må stoppe for rødt lys, så er det den siste som klarte å kjøre på grønt som har ansvaret for å vente på resten av gruppen. Om vedkommende da senker farten så den andre halvdelen av gruppen, så vil også kjøretøyene i front senke farten. På denne måten kan vi klare å holde gruppen mest mulig samlet.

 

Vær forsiktig og sjekk speilene ofte for å sikre at ikke noen mister helt kontakt med gruppen. Det vil sørge for at vi kan unngå ukomfortable eller farlige situasjoner, der man kan bli stresset og redd. Hver dag vil det være en erfaren og trygg person som kjører sist i gruppen.

 

Drikk mens det kjøres

Ta med vannflasker du kan åpne og lukke med tennene. På denne måten kan du drikke med venstre hånd, mens du styrer med høyre hånd. Plasser flaskene opp-ned mellom styret og vindstopperen. Guidene selger vann og annen drikke fra lederbilen hver dag. De kan også stoppe på andre steder enn bensinstasjoner.

 

Fart og trygghet

Vi prøver hele tiden å kjøre i et komfortabelt tempo som passer alle deltakerne. Dette betyr at noen er komfortabel, mens andre kanskje kan synes at det kjøres litt sakte, og andre kan kanskje synes at det går litt fort. Men på motorveier må vi holde en fart som er tilpasset resten av trafikken. Vær veldig tydelig med å signalisere til andre hva du tenker å gjøre.

 

Amerikanere oppfører seg høflige på veien og viser som regel moderasjon når man kjører som en gruppe. Prøv å lese trafikken, bruk sunn fornuft og ikke ta sjanser.

 

Amerikanere oppfører seg høflige på veien og viser som regel moderasjon når man kjører som en gruppe. Prøv å lese trafikken, bruk sunn fornuft og ikke ta sjanser.

 

Pauser og stopp langs veien

Vi stopper som regel hver time. Noen stopp er korte, på 10-15 minutter, for å strekke beina, gå på toalettet, kjøpe drikke eller annet. Andre stopp kan være på 30-90 minutter, og disse er god planlagte av guidene, for å besøke en attraksjon eller noe annet.

 

Lunsjpause

Etter to til tre timer på veien, stopper vi for lunsj, 45 minutter til en time. Dette vil være planlagt av guiden. De som blir sulten eller vil spise snacks før eller etter dette, kan kjøpe en hot dog, en sandwich eller noe annet.

 

Ikke bestill store menyer når vi stopper på bensinstasjoner for å fylle bensin, for det vil forsinke turen og kan gjøre at vi ikke rekker alle tingene som er satt på programmet. Vi anbefaler at alle tar med noe salt å spise på syklene (peanøtter, tørket kjøtt, el.l.) Du kan kjøpe mer av dette under stopp på bensinstasjoner underveis.

 

Fylle bensin

Vi fyller tanken hver andre time. Alle fyller bensin på hvert stopp hvor vi skal fylle, selv om tanken er nesten full. Noen sykler har mindre bensintanker enn andre, som betyr at vi må stoppe jevnlig for deres skyld. Tankmåleren kan være feilaktig, så vi fyller alltid maksimalt hver gang.

 

Når lederbilen svinger inn på en bensinstasjon og gir tegn til å fylle bensin, så danner vi to rekker ved pumpene. Guiden vil få startet pumpene og gi beskjed om å hjelpe til med å fylle alle syklene. Alle motorer må slås av når man fyller bensin, av miljøhensyn, og hver sjåfør dytter sin sykkel til pumpen når turen kommer.

 

De som er sist i køen, har tid til å gå på toalettet mens de første syklene fyller bensin på tanken og motsatt. De som er ansvarlige for å fylle bensin noterer hvor mye og prisen på hver fylling, som gis til guiden før pumpen henges på plass. For de som ønsker å kjøre alene, så trenger de å huske på å ta vare på kvitteringer for bensin kjøp og møte opp neste dag med full tank.

 

Veier og Route 66

Bare omtrent 80 prosent av Route 66 eksisterer i dag. Noen steder er veien ødelagt eller stengt, og andre steder er det en smal vei med fartsgrense på 20 eller 30 km/t.

 

Vi dekker så mye som mulig av den originale Route 66 mellom Chicago og Los Angeles, begge veier. Da får dere sett det som er verdt å stoppe ved underveis. Vi garanterer at du ikke vil gå glipp av godbiter underveis. Om du ønsker å se noe spesielt, så snakk med guiden, så prøver vi å få det til. Det er helt opp til deg om du ønsker å følge lederbilen eller kjøre på egen hånd. Bare husk å informere guiden, for å unngå unødvendig forvirring eller bekymring underveis.

 

Noen dager under turen må vi kjøre på Interstate 40 eller andre moderne veier for å komme frem til dagens endestasjon.

Å ringe hjem

Om du skal ringe hjem, så trenger du å slå 001 før din landskode. (Norge: +47) Vær klar over at signalet er svakt i området rundt Grand Canyon, omtrent i to dager. Du kan generelt tenke at du får koblet til din e-post en gang om dagen.

 

Alle med tri-band telefon skal være i stand til å bruke den i USA. Om du ringer fra din telefon til et amerikansk nummer, så betaler du kun lokaltakst. Om du ringer utenfor USA, så kan det bli dyrt.

 

Selv om det er mulig å ringe utenfor USA fra hotell telefonen, så kan du ringe hjem og be dem om å ringe deg på ditt hotellrom. Husk å ta med telefonlader! Om du trenger å kjøpe en, så selges det vanligvis ladere på flyplasser og i elektronikkbutikker.

 

Nødtelefonnummer

Ring 911 til politiet, ambulansen og brannvesenet.

Ha alltid med deg nummeret til ditt forsikringsselskap.

 

Om du mister ditt kredittkort

VISA: Ring (800) 336 8472
American Express: Ring (800) 528 4800
Mastercard: Ring (800) 826 2181
Mistet reisesjekker: Thomas Cook Assistance – Call (800) 223 7373

 

Om du mister passet

Et pass som mistes, må meldes til politiet umiddelbart i USA. Deretter må du melde fra til ditt lands ambassade eller konsulat, så de kan utstede et nødpass. Det koster som regel penger å få utstedt et nødpass. Et nødpass kan kun utstedes til personer som kan bekrefte sitt borgerskap i sitt land.

Daglig avgang – opp og stå!

Gruppen blir enig om hvilket klokkeslett man skal kjøre neste da. Dette får du opplyst før man går til sengs for kvelden. Om det er 08:30, så vær ferdig til å kjøre klokken 08:30. Da skal du være ferdig med frokost, vært på toalettet, så det ikke blir nødvendig med unødvendige stopp underveis.

 

Frokost på hoteller

De fleste hoteller i USA tilbyr enkel frokost, som kaffe, juice, donuts, corn flakes, melk osv. Noen hoteller tilbyr større frokost, som egg, bacon, varmretter, brød, osv.

 

Om du trenger en kraftig frokost for å starte dagen, så kan du kjøpe mat i lokale butikker og oppbevare dette på ditt hotellrom. De fleste spiser en lett frokost før vi kjører, for det blir som regel en større lunsj 2-3 timer senere.

 

Møtedeltakelse

Hver kveld før du får utdelt nøklene til rommet, så samles vi til et møte for å oppsummere dagen, dele informasjon om hendelser på kvelden og planlegge oppmøtetid for neste dag. Om du ikke er i stand til komme på møtet, så gi beskjed til guiden.

 

Det er viktig å snakke med guiden for å få viktige opplysninger eller oppdateringer før neste dags kjøring. Noen guider vil ha med en bok til å notere beskjeder i, som de oppbevarer hos resepsjonen på hotellet. Da kan deltakerne se på opplysninger før de legger seg for kvelden.

 

Ha med på sykkelen

Du bør ha følgende i sideveskene på motorsykkelen:

– Et par vannflasker

– Regntøy (Selv om vi sjelden får bruk for det, så er det bra å slippe å lete gjennom alt).

– Lommebok (kontanter til å kjøpe iskrem, kald drikke på bensinstasjoner)

– Dagsplanen og adresser til hotellene og guidens kontaktinformasjon.

– Fulladet telefon.

– Solkrem, solbriller, servietter til å tørke kjørebriller, og hva du trenger for dagen. Om du har et par nøytrale eller gule kjørebriller, så ta med disse også.

– Førstehjelpspakke, hodepinetabletter, osv.

 

Skriv ut programmet som du mottar på mail før turen begynner. På den måten har du kontaktinformasjon til hoteller, adresser og kontaktinformasjon til guiden. Dagsplanen og aktiviteter er kun ment som forslag fra vår side. Om du ønsker å bruke kvelden eller å kjøre på egen hånd på dagtid, så er dere fri til å gjøre det. Vi ønsker at du skal ha en så god tur som mulig.

 

Solkrem

Solen er sterk, så vi anbefaler minst solkrem med styrke 25 SPF til enhver tid.

 

Klimaet

I juli og august kan temperaturen bli 46 grader i ørkenområdene. Om du er følsom for slike temperaturer, så anbefaler vi at du kjører i mai, juni eller september. Turene gjennom ørkenen er bare et par dager under turen. Vi anbefaler at du stopper hver time for å ta en pause i skyggen, drikk noe, eller kjøl deg ned inne på en luftkondisjonert bensinstasjon.

 

Vi har alltid med en kjøleboks med masse drikke på turene. Du bør ha minst to flasker med kald drikke på sykkelen. Under kjøring er det 15 til 20 grader kaldere på grunn av vind faktoren, så varmen skulle generelt sett ikke være et problem.

 

Noen foretrekker mai som reiseperiode, siden været er stabilt godt og ikke for varmt. Andre foretrekker september, som kan ha litt større variasjon i værforholdene.

 

Shopping

Da vi har begrenset med plass i lederbilen som oppbevarer all bagasjen, så ber vi deltakerne om å begrense kjøpstrangen under den første delen av reisen. Når vi har levert syklene, enten i Los Angeles eller i Chicago, så vil du ha to eller tre dager til å utforske byen og til å shoppe så mye du orker.

 

Våre guider kan foreslå gode shoppingsteder eller outlet-butikker som har merkeklær til overkommelige priser.

 

Våre guider

Vi har to guider i hver lederbil (en hovedguide og muligens en under opplæring). VI har med GPS og kart, om du ønsker å studere ruten. Lederbilen kjører som regel først, bortsett fra noen områder, hvor den kan kjøre som siste kjøretøy.

 

Vennligst behandle våre guider på en god måte. De gjør en god jobb, utgjør en viktig del av vårt firma og gjør sitt beste for at du skal få en best og sikrest mulig opplevelse. Flesteparten av guidene har vært deltakere på Route 66 USA og vet hvordan de skal ta vare på en gruppe og spre positiv energi!

Ønsker du å bestille en tur,
eller bare vil bli kontaktet?

Fyll i dette skjemaet

Vi kommer tilbake til deg innen 24 timer

Har du andre spørsmål?

Ring oss eller send en mail

Få et godt tilbud!

Gjelder bedrifter og privatpersoner.

Skriv din mail så kontakter vi deg med et godt tilbud.