Chicago - L.A.
Vi drar på den originale "road trip" tvers over USA
langs den legendariske Route 66
VI TAR DEG MED PÅ DEN ORIGINALE «ROAD TRIP»
TVERS OVER USA LANGS DEN LEGENDARISKE ROUTE 66.
Varighet: 19 dager - Kjøredager: 15 dager
På denne turen, som tar 19 dager, vil du besøke 10 delstater, bevege deg gjennom tre forskjellige tidssoner
og reise mer enn 4.500 km på oppdagelsesreisen langs det som også kalles «The Mother Road».
Å reise langs Route 66, er på mange måter som å kjøre gjennom et levende museum.
Landskapet endres like raskt som kulturen og folkene langs ruten.
Vi besøker storbyer som Los Angeles, Las Vegas og Chicago, så vel som mange små byer og tettsteder langs veien.
Vi treffer blant annet indianere, cowboyer og «rednecks» på vår vei.
Du vil få oppleve slående vakre landskap, fra Painted Desert i Arizona til mektige Grand Canyon.
Ikke bare vil du oppleve nye kulturer og besøke nye steder, men du vil også få nye venner på turen.
DETTE FÅR DU HOS OSS:
Du kjøper en guidet tur av oss med norske Helge Njå som hovedguide.
Det er 2 norske guider på hver tur.
Vi hjelper deg med å bestille fly, kjøretøy og hotell.
DAGSPROGRAM Chicago - L.A.
Vi arbeider stadig med å forbedre våre turer og tjenester, og forbeholder oss retten til å endre på dette programmet. For detaljert program se PDF.
Last ned fullt program som utskriftsvennlig PDF (Norsk)
Last ned fullt program som utskriftsvennlig PDF (Eng)
Dag 1:
Ankomst Chicago
For de som har booket flybilletter gjennom oss, er det offentlig transport fra flyplassen til hotellet, hvor vi skal bo i tre netter. De som kjøper flybilletter selv, må selv besørge transport til hotellet der de vil bli møtt av vår guide.
Dag 2:
Utforske Chicago
Forslag til steder som vi kan besøke: Willis Tower– Millennium Park– Michigan Ave– Tribune Tower– Chicago River
Dag 3:
Chicago – Millwaukee – Chicago
(Omtrent 260 km)
Harley Davidson Museum. Vi møter guiden foran hotellet for felles transport til utleiestedet.
Vi skriver under på alt papirarbeid for sykkelleieVi henter ut syklene og vil også ha tid til å kjøpe utstyr som hjelmer, jakker osv.De butikkansatte vil lære deg alt som er nødvendig å vite om din motorsykkel.
Dag 4:
(Selve Route 66 kjøreturen begynner)
Springfield, Illinois – St Roberts, Missouri
(Omtrent 440 km)
Dagens høydepunkter: Romeoville– Joliet -Polk-a-Dot Route 66 diner– Dwight– Pontiac Museum– Gardner– Lincoln– Atlanta– Lexington
Dag 5:
Chicago, Illinois – Springfield, Illinois
(Omtrent 330 km)
Dagens høydepunkter: Meramec grottene, Jesse James´skjulested– Devil’s Elbow– Fanning Outpost
Dag 6:
St Roberts, Missouri – Tulsa, Oklahoma (Omtrent 467 km)
Dagens høydepunkter: Vi kjører gjennom 3 stater – Missouri, Kansas, Oklahoma.
Dette er noen av stoppene: Gay parita, Joplin, Cars on the route (Kansas), Buffalo ranch, Cavenders Boot City.
Dag 7:
Tulsa, Oklahoma – Weatherford, Oklahoma (Omtrent 300 km)
Dagens høydepunkter: Rock Cafe– Round Barn– Pony Bridge.
Dag 8:
Weatherford, Oklahoma – Amarillo, Texas
(Omtrent 310 km)
Dagens høydepunkter: Clinton– Elk City– Erick
Dag 9:
Amarillo, Texas – Santa Rosa, New Mexico
(Omtrent 300 km)
Eksklusivt besøk på en cowboy ranch.
Dagens høydepunkter: Cadillac Ranch– Midpoint, Adrian– Blue Swallow Motel– vår berømte Cowboy Ranch
Dag 10:
Santa Rosa, New Mexico – Albuquerque, New Mexico
(Omtrent 330 km)
Dagens høydepunkter: Villa Nueva – Santa Fe Trail – Pecos– Madrid
Dag 11:
Albuquerque, New Mexico – Gallup, New Mexico (Omtrent 350 km)
Dagens høydepunkter: Acoma Sky City– Zuni-indianerne– El Rancho Hotel
Dag 12:
Gallup, New Mexico – Williams, Arizona
(Omtrent 420 km)
Dagens høydepunkter: Petrified Forest– Painted Desert National Park – Winslow «standing on the corner»
Dag 13:
Williams, Arizona – Grand Canyon – Williams, Arizona
(Omtrent 200 km tur-retur)
Dagens høydepunkter: Grand Canyon- Helikoptertur- Grand Canyon Imax Theatre
Dag 14-16:
Williams, Arizona – Las Vegas, Nevada
(Omtrent 480 km)
Dagens høydepunkter: Seligman– Hackberry– Kingman– Sitgreaves Pass– Oatman– Hoover dam– Boulder City– 2 netter i Las Vegas
Dag 17:
Las Vegas, Nevada – Los Angeles, California
(Omtrent 460 km)
Dagens høydepunkter: Mojave Naturreservat- Victorville – San Bernardino – Los Angeles leverer vi tilbake motorsykler og biler til utleieren.
Dag 18-19:
Los Angeles og Hollywood
2 fulle dager i Los Angeles/Hollywood
Dag 20:
Hjemreise fra Los Angeles.
Vi arbeider stadig med å forbedre våre turer og tjenester, og forbeholder oss retten til å endre på dette programmet.
DETTE ER IKKE INKLUDERT:
Flybillett.
Hotell/overnatting.
Kjøretøyutleie: bil, motorsykkel eller buss.
Vi hjelper deg med å bestille kjøretøy, hotell og fly.
Ring oss på 90 66 70 74
Datoer for avreise 2023 og 2024
8. mai - 26. mai
15. juni - 3. juli
23. juli - 10. august
30. august - 17. september
Fornøyde kunder
Priser
Du kjøper en guidet tur av oss med norske Helge Njå som hovedguide.
Det er 2 norske guider på hver tur.
Vi hjelper deg med å bestille fly, kjøretøy og hotell.
Dette koster kun 19 966 kr
Kjøretøy
OFTE STILTE SPØRSMÅL
Vi hjelper deg med å bestille kjøretøy, hotell og fly.
Ring oss på 90 66 70 74
Alle deltakere må søke om visum for å komme inn i USA før avreise. Dette gjøres elektronisk på følgende side: http://esta.cbp.dhs.gov/esta
Om ESTA visumet ikke utstedes gjennom søknaden på nett, så må du søke om innreisetillatelse på USAs ambassade i ditt hjemland. Du er ansvarlig for å skaffe dette i god tid i forkant av reisen, samt reiseforsikring
Vi har turer fra mai til og med september hvert år. Om du har muligheten, med hensyn til jobb og familie, så anbefaler vi å kjøre i mai, juni eller september. Disse månedene har mest behagelig klima. Juli og august er varmere.
Tommelfingerregelen er en stor bag eller ryggsekk pr. person pluss håndbagasje. All bagasje plasseres i følgebilen, bortsett fra det du trenger i løpet av dagen (Solkrem, regntøy, kamera osv.). Alle motorsyklene har oppbevaringsplass. Vi anbefaler å ta med salttabletter hjemmefra pga. varmt vær.
I et slikt tilfelle vil turguiden sørge for at du får en “politirapport” i forhold til skaden som er påført, som vil bli overrakt til Harley-forhandleren når vi leverer tilbake motorsyklene. Ditt forsikringsselskap vil ta hånd om resten.
Ja, selvfølgelig kan du kjøre bil på Route 66 USA. Dette har du som et valfg når du booker turen.
Et mistet pass må meldes til politiet i USA umiddelbart. Din ambassade eller generalkonsulat vil da utstede et nødpass, som vanligvis inkluderer et gebyr. Et nødpass kan kun utstedes til personer som kan bekrefte sitt statsborgerskap.
GODT Å VITE PÅ VEIEN
– I USA kjører man på høyre side av veien.
– Alle avstander regnes i miles. Se utregninger under.
– Trafikklys (rødt, gult, grønt) er det samme som i Europa.
– Om lyset blinker gult, så vær oppmerksom når du krysser gaten.
– Om lysene blinker rødt, så stopp alltid før du krysser gaten.
– Om du møter et åttekantet skilt, så må du stoppe helt før du fortsetter.
– En gul trekant betyr at du må stoppe for møtende trafikk – du har vikeplikt.
– På alle veier med doble gule linjer, er det forbudt å krysse disse og med forbikjøring.
– På større veier med flere felt i samme retning, går trafikken raskest i feltet lengst til venstre. – – Her har du kun lov til å passere andre kjøretøy på venstre side.
– Fartsgrensene varierer fra delstat til delstat.
– I de fleste delstater er hjelm og kjørebriller påbudt. Du er ansvarlig for dette, og kjører på egen risiko.
– Det er forbudt å kjøre forbi gule skolebusser om varsellysene på bussen er på.
– Det er forbudt å drikke alkohol i et kjøretøy. Alkoholgrensen er 0,8 og brudd på dette gir fengselsstraff.
– Du har lov til å kjøre til høyre ved rødt lys, om ikke noe annet er opplyst.
– Det er minimums fartsgrense på 45 mph (72 km/t) på Interstate og motorveiene.
– Den maksimale fartsgrensen varierer fra 105-120 km/t.
– Motorsykler har ikke lov til å kjøre i det innerste kjørefeltet i byer, dette er kun for offentlig transport.
Tidssoner
På fastlands-USA er det fire tidssoner:
– Eastern Time
– Central Time
– Mountain Time
– Pacific Time
Det er en times forskjell på hver tidssone.
Mål
Avstand/lengde:
1 Mile = 1,6 Km
1 Foot = 30 Cm
1 inch = 2,54 Cm
1 US pint = 0,5 Liter
1 US gallon = 3,8 Liter
——————–
1 Km = 0,6 Miles
Temperaturer
USA bruker Fahrenheit og ikke Celsius;
0 Celsius = 32 Fahrenheit
20 Celsius = 68 Fahrenheit
30 Celsius = 86 Fahrenheit
35 Celsius = 95 Fahrenheit.
Å kjøre motorsykkel
Vi legger vekt på 100 prosent sikkerhet under kjøringen og vi kjører i diagonalt mønster – “zipper formation”. Guidens kjøretøy er først. Baktroppen vil være de mest erfarne førerne – uansett hva som skjer.
Vi kjører i følge, med litt avstand, ikke for langt unna, ikke for nærme, mellom hver motorsykkel og former en lang slange. På Route 66 har vi som regel smale veier for oss selv. De områdene av Route 66 som ikke lenger kan kjøres på, eller som ikke finnes lenger, så vil vi kjøre på Interstate 40 og holder oss som regel på det nest innerste kjørefeltet. Dette er mest praktisk, og da trenger vi ikke å forholde oss til kjøretøy som skal av på høyre side.
Farten vil være komfortabel og ikke for raskt. Vi får som regel kjøre relativt uforstyrret av andre trafikanter. Vi har med vester som skal brukes etter mørkets frembrudd. Guiden vil lede deg gjennom alle instruksjoner, forklaringer og gi tips i forhold til trafikksikkerhet, når vi henter ut syklene. Det er viktig at alle følger med på dette.
Vær tålmodige med hverandre, spesielt de første dagene når deltakerne gjør seg vant med syklene og de amerikanske veiene. Vi håper og tror at alt går bra og husk, vi er her for å ha det gøy!
Alle guider har amerikanske mobiltelefoner, så skriv ned deres numre og ha det i lommen med en helt oppladet mobiltelefon.
Nødstopp
Om noe skulle skje på veien som gjør at du må stoppe (Om du er uvel på noen som helst måte), så løft venstre arm og hold den oppe til personen foran deg gjør det samme. En bevegelse som vil føre til at guiden stopper lederbilen. (Gjør dette før du blir alvorlig syk!.)
Om du skulle bli akutt syk og må stoppe med en gang: Kjør ut på siden av veien, og så langt bort fra trafikken som mulig. Da stopper BARE den siste sykkelen!! Det er for farlig å ha mer enn 20 sykler som stopper umiddelbart langs veien. Resten av følget vil ikke etterlate dere, men stopper så fort som mulig.
Pass på hverandre
Alle er ansvarlige for å passe på personen bak dem, gjennom å se i speilene. Om halve gruppen klarer å kjøre over på grønt lys, men resten må stoppe for rødt lys, så er det den siste som klarte å kjøre på grønt som har ansvaret for å vente på resten av gruppen. Om vedkommende da senker farten så den andre halvdelen av gruppen, så vil også kjøretøyene i front senke farten. På denne måten kan vi klare å holde gruppen mest mulig samlet.
Vær forsiktig og sjekk speilene ofte for å sikre at ikke noen mister helt kontakt med gruppen. Det vil sørge for at vi kan unngå ukomfortable eller farlige situasjoner, der man kan bli stresset og redd. Hver dag vil det være en erfaren og trygg person som kjører sist i gruppen.
Drikk mens det kjøres
Ta med vannflasker du kan åpne og lukke med tennene. På denne måten kan du drikke med venstre hånd, mens du styrer med høyre hånd. Plasser flaskene opp-ned mellom styret og vindstopperen. Guidene selger vann og annen drikke fra lederbilen hver dag. De kan også stoppe på andre steder enn bensinstasjoner.
Fart og trygghet
Vi prøver hele tiden å kjøre i et komfortabelt tempo som passer alle deltakerne. Dette betyr at noen er komfortabel, mens andre kanskje kan synes at det kjøres litt sakte, og andre kan kanskje synes at det går litt fort. Men på motorveier må vi holde en fart som er tilpasset resten av trafikken. Vær veldig tydelig med å signalisere til andre hva du tenker å gjøre.
Amerikanere oppfører seg høflige på veien og viser som regel moderasjon når man kjører som en gruppe. Prøv å lese trafikken, bruk sunn fornuft og ikke ta sjanser.
Amerikanere oppfører seg høflige på veien og viser som regel moderasjon når man kjører som en gruppe. Prøv å lese trafikken, bruk sunn fornuft og ikke ta sjanser.
Pauser og stopp langs veien
Vi stopper som regel hver time. Noen stopp er korte, på 10-15 minutter, for å strekke beina, gå på toalettet, kjøpe drikke eller annet. Andre stopp kan være på 30-90 minutter, og disse er god planlagte av guidene, for å besøke en attraksjon eller noe annet.
Lunsjpause
Etter to til tre timer på veien, stopper vi for lunsj, 45 minutter til en time. Dette vil være planlagt av guiden. De som blir sulten eller vil spise snacks før eller etter dette, kan kjøpe en hot dog, en sandwich eller noe annet.
Ikke bestill store menyer når vi stopper på bensinstasjoner for å fylle bensin, for det vil forsinke turen og kan gjøre at vi ikke rekker alle tingene som er satt på programmet. Vi anbefaler at alle tar med noe salt å spise på syklene (peanøtter, tørket kjøtt, el.l.) Du kan kjøpe mer av dette under stopp på bensinstasjoner underveis.
Fylle bensin
Vi fyller tanken hver andre time. Alle fyller bensin på hvert stopp hvor vi skal fylle, selv om tanken er nesten full. Noen sykler har mindre bensintanker enn andre, som betyr at vi må stoppe jevnlig for deres skyld. Tankmåleren kan være feilaktig, så vi fyller alltid maksimalt hver gang.
Når lederbilen svinger inn på en bensinstasjon og gir tegn til å fylle bensin, så danner vi to rekker ved pumpene. Guiden vil få startet pumpene og gi beskjed om å hjelpe til med å fylle alle syklene. Alle motorer må slås av når man fyller bensin, av miljøhensyn, og hver sjåfør dytter sin sykkel til pumpen når turen kommer.
De som er sist i køen, har tid til å gå på toalettet mens de første syklene fyller bensin på tanken og motsatt. De som er ansvarlige for å fylle bensin noterer hvor mye og prisen på hver fylling, som gis til guiden før pumpen henges på plass. For de som ønsker å kjøre alene, så trenger de å huske på å ta vare på kvitteringer for bensin kjøp og møte opp neste dag med full tank.
Veier og Route 66
Bare omtrent 80 prosent av Route 66 eksisterer i dag. Noen steder er veien ødelagt eller stengt, og andre steder er det en smal vei med fartsgrense på 20 eller 30 km/t.
Vi dekker så mye som mulig av den originale Route 66 mellom Chicago og Los Angeles, begge veier. Da får dere sett det som er verdt å stoppe ved underveis. Vi garanterer at du ikke vil gå glipp av godbiter underveis. Om du ønsker å se noe spesielt, så snakk med guiden, så prøver vi å få det til. Det er helt opp til deg om du ønsker å følge lederbilen eller kjøre på egen hånd. Bare husk å informere guiden, for å unngå unødvendig forvirring eller bekymring underveis.
Noen dager under turen må vi kjøre på Interstate 40 eller andre moderne veier for å komme frem til dagens endestasjon.
Å ringe hjem
Om du skal ringe hjem, så trenger du å slå 001 før din landskode. (Norge: +47) Vær klar over at signalet er svakt i området rundt Grand Canyon, omtrent i to dager. Du kan generelt tenke at du får koblet til din e-post en gang om dagen.
Alle med tri-band telefon skal være i stand til å bruke den i USA. Om du ringer fra din telefon til et amerikansk nummer, så betaler du kun lokaltakst. Om du ringer utenfor USA, så kan det bli dyrt.
Selv om det er mulig å ringe utenfor USA fra hotell telefonen, så kan du ringe hjem og be dem om å ringe deg på ditt hotellrom. Husk å ta med telefonlader! Om du trenger å kjøpe en, så selges det vanligvis ladere på flyplasser og i elektronikkbutikker.
Nødtelefonnummer
Ring 911 til politiet, ambulansen og brannvesenet.
Ha alltid med deg nummeret til ditt forsikringsselskap.
Om du mister ditt kredittkort
VISA: Ring (800) 336 8472
American Express: Ring (800) 528 4800
Mastercard: Ring (800) 826 2181
Mistet reisesjekker: Thomas Cook Assistance – Call (800) 223 7373
Om du mister passet
Et pass som mistes, må meldes til politiet umiddelbart i USA. Deretter må du melde fra til ditt lands ambassade eller konsulat, så de kan utstede et nødpass. Det koster som regel penger å få utstedt et nødpass. Et nødpass kan kun utstedes til personer som kan bekrefte sitt borgerskap i sitt land.
Daglig avgang – opp og stå!
Gruppen blir enig om hvilket klokkeslett man skal kjøre neste da. Dette får du opplyst før man går til sengs for kvelden. Om det er 08:30, så vær ferdig til å kjøre klokken 08:30. Da skal du være ferdig med frokost, vært på toalettet, så det ikke blir nødvendig med unødvendige stopp underveis.
Frokost på hoteller
De fleste hoteller i USA tilbyr enkel frokost, som kaffe, juice, donuts, corn flakes, melk osv. Noen hoteller tilbyr større frokost, som egg, bacon, varmretter, brød, osv.
Om du trenger en kraftig frokost for å starte dagen, så kan du kjøpe mat i lokale butikker og oppbevare dette på ditt hotellrom. De fleste spiser en lett frokost før vi kjører, for det blir som regel en større lunsj 2-3 timer senere.
Møtedeltakelse
Hver kveld før du får utdelt nøklene til rommet, så samles vi til et møte for å oppsummere dagen, dele informasjon om hendelser på kvelden og planlegge oppmøtetid for neste dag. Om du ikke er i stand til komme på møtet, så gi beskjed til guiden.
Det er viktig å snakke med guiden for å få viktige opplysninger eller oppdateringer før neste dags kjøring. Noen guider vil ha med en bok til å notere beskjeder i, som de oppbevarer hos resepsjonen på hotellet. Da kan deltakerne se på opplysninger før de legger seg for kvelden.
Ha med på sykkelen
Du bør ha følgende i sideveskene på motorsykkelen:
– Et par vannflasker
– Regntøy (Selv om vi sjelden får bruk for det, så er det bra å slippe å lete gjennom alt).
– Lommebok (kontanter til å kjøpe iskrem, kald drikke på bensinstasjoner)
– Dagsplanen og adresser til hotellene og guidens kontaktinformasjon.
– Fulladet telefon.
– Solkrem, solbriller, servietter til å tørke kjørebriller, og hva du trenger for dagen. Om du har et par nøytrale eller gule kjørebriller, så ta med disse også.
– Førstehjelpspakke, hodepinetabletter, osv.
Skriv ut programmet som du mottar på mail før turen begynner. På den måten har du kontaktinformasjon til hoteller, adresser og kontaktinformasjon til guiden. Dagsplanen og aktiviteter er kun ment som forslag fra vår side. Om du ønsker å bruke kvelden eller å kjøre på egen hånd på dagtid, så er dere fri til å gjøre det. Vi ønsker at du skal ha en så god tur som mulig.
Solkrem
Solen er sterk, så vi anbefaler minst solkrem med styrke 25 SPF til enhver tid.
Klimaet
I juli og august kan temperaturen bli 46 grader i ørkenområdene. Om du er følsom for slike temperaturer, så anbefaler vi at du kjører i mai, juni eller september. Turene gjennom ørkenen er bare et par dager under turen. Vi anbefaler at du stopper hver time for å ta en pause i skyggen, drikk noe, eller kjøl deg ned inne på en luftkondisjonert bensinstasjon.
Vi har alltid med en kjøleboks med masse drikke på turene. Du bør ha minst to flasker med kald drikke på sykkelen. Under kjøring er det 15 til 20 grader kaldere på grunn av vind faktoren, så varmen skulle generelt sett ikke være et problem.
Noen foretrekker mai som reiseperiode, siden været er stabilt godt og ikke for varmt. Andre foretrekker september, som kan ha litt større variasjon i værforholdene.
Shopping
Da vi har begrenset med plass i lederbilen som oppbevarer all bagasjen, så ber vi deltakerne om å begrense kjøpstrangen under den første delen av reisen. Når vi har levert syklene, enten i Los Angeles eller i Chicago, så vil du ha to eller tre dager til å utforske byen og til å shoppe så mye du orker.
Våre guider kan foreslå gode shoppingsteder eller outlet-butikker som har merkeklær til overkommelige priser.
Våre guider
Vi har to guider i hver lederbil (en hovedguide og muligens en under opplæring). VI har med GPS og kart, om du ønsker å studere ruten. Lederbilen kjører som regel først, bortsett fra noen områder, hvor den kan kjøre som siste kjøretøy.
Vennligst behandle våre guider på en god måte. De gjør en god jobb, utgjør en viktig del av vårt firma og gjør sitt beste for at du skal få en best og sikrest mulig opplevelse. Flesteparten av guidene har vært deltakere på Route 66 USA og vet hvordan de skal ta vare på en gruppe og spre positiv energi!
Ønsker du å bestille en tur,
eller bare vil bli kontaktet?
Fyll i dette skjemaet
Vi kommer tilbake til deg innen 24 timer
Få et godt tilbud!
Gjelder bedrifter og privatpersoner.
Skriv din mail så kontakter vi deg med et godt tilbud.